Nieśmiertelne Gry Szukaj
08.01.2019
ziemek8
[Solucje] Rozkwit Aten
08.01.2012
Anelg
Wojsko niezależne
19.06.2009
MaciekZ
Mała porada przy robieniu świątyń
26.05.2009
ziemek8
Interfejs
26.05.2009
ziemek8
Kultura i Nauka

O Dwarf Fortress

Dwarf Fortress to gra strategiczno-symulacyjna, gdzie buduje się, nie zdziwcie się, fortecę dla krasnoludów. Gra jest niezmiernie skomplikowana i kompleksowa, i strasznie procko-żerna, nawet jeśli grafika jest ASCII - to znaczy, interfejs i grafika to czyste znaczki tekstowe. Aktualne wersja to 0.31, i mimo że przed grą, do końca tworzenia, jeszcze spory szmat czasu, gra jest jak najbardziej grywalna!

Na początku tworzymy świat. Tak jest - każdy świat tworzony jest od postaw. Najpierw generator tworzy lądy, oceany, góry, potem lasy i rzeki. Wszystko oparte o prosty system klimatyczny, co owocuje powstaniem świata z bagnami, lasami, pustyniami, plażami na skraju oceanów itd.

Potem ten świat jest zaludniany przez zwierzęta, humanoidy (krasnoludy, ludzi, elfy, gobliny i koboldy) oraz mnóstwo mitycznych stworzeń jak choćby smoki czy demony.

To jeszcze nie koniec - potem przelatuje jakiś okres czasu (w najnowszej wersji 1050 lat) - podczas którego symulowany jest świat. Oznacza ta, że generator prowadzi wojny, narodziny bohaterów, polowania na zwierzęta - dosłownie wszystko. Potem to już kwestia zapisania świata. Proces tworzenia świata to jedna z najbardziej czasochłonnych i prockożernych operacji.

Gdy już mamy świat stworzony, możemy w nim grać - sposoby są trzy:

'Fortress Mode' - Główny sposób gry, na którym najbardziej skupiona jest gra - tutaj, dowodząc *na początku* grupką siedmiu krasnoludów, tworzymy/kopiemy podwaliny dla wspaniałego miasta.

'Adventure Mode' - Tryb 'RPG', gdzie tworzymy ludzika i swobodnie chodzimy po świecie - możemy wykonywać questy (póki co, 'zabij X w miejscu Y'), albo po prostu złapać za miecz i zacząć wyżynkę wiosek, póki nie zabije nas przypadkowa strzała z łuku lub coś w ten deseń. TAK - nasz bohater nie jest i nie będzie nieśmiertelny - możemy okuć się w stal, a i tak jakoś umrzemy - od (nie)szczęśliwego strzału z łuku, od choroby, albo przypadkowego wpadnięcia do wulkanu. Tryb ten jest dość archaiczny - autor skupiony jest na pierwszym trybie, i dopiero niedawno zaczął skupiać się na rozwoju trybu Adventure.

'Legends Mode' - To 'biblioteka' świata: Wypisane tu są wszystkie ważne istoty, martwe bądź żywe, narodziny dzieci, wojny, potyczki bohaterów z megamonstrami. Są także wypisane cywilizacje, wyimaginowani bogowie - słowem wszystko co zostało stworzone podczas generowania świata.

W Dwarf Fortress nie ma głównego celu - poza przeżyciem i zapewnieniem krasnoludom dobrych warunków do życia, bo inaczej się wkurzą i zaczną walczyć miedzy sobą - skomplikowany system psychologii, związków i myśli też tu jest. Narodziny dziecka w rodzinie, zjedzenie doskonałego posiłku czy śmierć przyjaciela nie jest po prostu zwykłym wydarzeniem - każdy związany z tym krasnolud odczuwa to, i jego nastrój zmienia się. Krasnoludy mają własne preferencje - niektóre lubią nieco egzotyczne minerały, niektóre pewne zwierzęta, a jeszcze inne mają swój ulubiony posiłek i alkohol - zapomniałem wspomnieć, krasnoludy bez alkoholu bardzo źle się czują ;) Preferencje wpływają na myśli i sztukę - jeśli np: nasz rzemieślnik lubi pracować w granicie, błyskotki z którego je wykuje będą miały większą wartość i więcej szczegółów. To z kolei prowadzi do sztuki - krasnoludy to bardzo 'artystyczne' istoty. Od dekorowania rzeźb kolcami czy sproszkowanymi klejnotami, do płaskorzeźb przedstawiających scenę walki pomiędzy naszymi małymi ludkami a smokiem. To tylko przykłady.

W grze symulowana jest grawitacja, ciśnienie wody, temperatura i klimat. Rodzajów skał, drzew, minerałów, metali i kamieni szlachetnych jest mnóstwo, a im głębiej kopiemy, tym więcej zabawy - pojawiają się zamieszkane przez zwierzoludzi i monstra jaskinie, potem jaskinie z bardziej przerażającymi stworzeniami, w końcu dokopujemy się do magmy, a dalej... dalej jest coś jeszcze ;)

Motto gry to 'Losing is FUN' - Prędzej czy później, nasza forteca upadnie lub sami odpuścimy. Smok wtargnie do środka i spali naszych podopiecznych. Albo rzeka, do której się dokopaliśmy, zaleje fortecę i wszystkich w środku. Albo jeden z generałów oszaleje i doprowadzi do masakry. Albo zabraknie jedzenia, bo zapomnieliśmy nakazać obsiać pola. Albo pomylimy się przy budowie czegoś i wszystko zwali się na biedne krasnoludy, z wiadomym skutkiem ;)

O ile gra jest 'single-player', to jest także 'tryb' Bloodline - gracze, np: z jednego forum - rządzą fortecą przez rok, zapisują stan gry i przesyłają go do innej osoby, które kontynuuje ich działania. Najbardziej chyba znanym przykładem gry Bloodline jest forteca 'Boatmurdered', z czasów gdy w grze nie było osi pionowej (z), a tylko dwie: x (wschód-zachód) oraz y (północ-południe).

Mógłbym pisać i pisać, napisałbym książkę a i tak bym wszystkiego nie opowiedział. Gra jest po prostu zbyt duża by ją opisać jednym postem.

Linki:
Strona gry i Download
Forum główne gry
MagmaWiki, czy encyklopedia o grze
Dwarf Fortress na Wikipedii (ang)

Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów vortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z vortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia vortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem