Nieśmiertelne Gry
Lista gier
Szukaj Zaloguj Zarejestruj
Powiązane:
Minecraft StarCraft WarCraft III
Dwarf Fortress
O Dwarf Fortress 9 sierpień 2010 0 komentarzy Haspen
Dlaczego tu jest reklama?

O Dwarf Fortress

Dwarf Fortress to gra strategiczno-symulacyjna, gdzie buduje się, nie zdziwcie się, fortecę dla krasnoludów. Gra jest niezmiernie skomplikowana i kompleksowa, i strasznie procko-żerna, nawet jeśli grafika jest ASCII - to znaczy, interfejs i grafika to czyste znaczki tekstowe. Aktualne wersja to 0.31, i mimo że przed grą, do końca tworzenia, jeszcze spory szmat czasu, gra jest jak najbardziej grywalna!

Na początku tworzymy świat. Tak jest - każdy świat tworzony jest od postaw. Najpierw generator tworzy lądy, oceany, góry, potem lasy i rzeki. Wszystko oparte o prosty system klimatyczny, co owocuje powstaniem świata z bagnami, lasami, pustyniami, plażami na skraju oceanów itd.

Potem ten świat jest zaludniany przez zwierzęta, humanoidy (krasnoludy, ludzi, elfy, gobliny i koboldy) oraz mnóstwo mitycznych stworzeń jak choćby smoki czy demony.

To jeszcze nie koniec - potem przelatuje jakiś okres czasu (w najnowszej wersji 1050 lat) - podczas którego symulowany jest świat. Oznacza ta, że generator prowadzi wojny, narodziny bohaterów, polowania na zwierzęta - dosłownie wszystko. Potem to już kwestia zapisania świata. Proces tworzenia świata to jedna z najbardziej czasochłonnych i prockożernych operacji.

Gdy już mamy świat stworzony, możemy w nim grać - sposoby są trzy:

'Fortress Mode' - Główny sposób gry, na którym najbardziej skupiona jest gra - tutaj, dowodząc *na początku* grupką siedmiu krasnoludów, tworzymy/kopiemy podwaliny dla wspaniałego miasta.

'Adventure Mode' - Tryb 'RPG', gdzie tworzymy ludzika i swobodnie chodzimy po świecie - możemy wykonywać questy (póki co, 'zabij X w miejscu Y'), albo po prostu złapać za miecz i zacząć wyżynkę wiosek, póki nie zabije nas przypadkowa strzała z łuku lub coś w ten deseń. TAK - nasz bohater nie jest i nie będzie nieśmiertelny - możemy okuć się w stal, a i tak jakoś umrzemy - od (nie)szczęśliwego strzału z łuku, od choroby, albo przypadkowego wpadnięcia do wulkanu. Tryb ten jest dość archaiczny - autor skupiony jest na pierwszym trybie, i dopiero niedawno zaczął skupiać się na rozwoju trybu Adventure.

'Legends Mode' - To 'biblioteka' świata: Wypisane tu są wszystkie ważne istoty, martwe bądź żywe, narodziny dzieci, wojny, potyczki bohaterów z megamonstrami. Są także wypisane cywilizacje, wyimaginowani bogowie - słowem wszystko co zostało stworzone podczas generowania świata.

W Dwarf Fortress nie ma głównego celu - poza przeżyciem i zapewnieniem krasnoludom dobrych warunków do życia, bo inaczej się wkurzą i zaczną walczyć miedzy sobą - skomplikowany system psychologii, związków i myśli też tu jest. Narodziny dziecka w rodzinie, zjedzenie doskonałego posiłku czy śmierć przyjaciela nie jest po prostu zwykłym wydarzeniem - każdy związany z tym krasnolud odczuwa to, i jego nastrój zmienia się. Krasnoludy mają własne preferencje - niektóre lubią nieco egzotyczne minerały, niektóre pewne zwierzęta, a jeszcze inne mają swój ulubiony posiłek i alkohol - zapomniałem wspomnieć, krasnoludy bez alkoholu bardzo źle się czują ;) Preferencje wpływają na myśli i sztukę - jeśli np: nasz rzemieślnik lubi pracować w granicie, błyskotki z którego je wykuje będą miały większą wartość i więcej szczegółów. To z kolei prowadzi do sztuki - krasnoludy to bardzo 'artystyczne' istoty. Od dekorowania rzeźb kolcami czy sproszkowanymi klejnotami, do płaskorzeźb przedstawiających scenę walki pomiędzy naszymi małymi ludkami a smokiem. To tylko przykłady.

W grze symulowana jest grawitacja, ciśnienie wody, temperatura i klimat. Rodzajów skał, drzew, minerałów, metali i kamieni szlachetnych jest mnóstwo, a im głębiej kopiemy, tym więcej zabawy - pojawiają się zamieszkane przez zwierzoludzi i monstra jaskinie, potem jaskinie z bardziej przerażającymi stworzeniami, w końcu dokopujemy się do magmy, a dalej... dalej jest coś jeszcze ;)

Motto gry to 'Losing is FUN' - Prędzej czy później, nasza forteca upadnie lub sami odpuścimy. Smok wtargnie do środka i spali naszych podopiecznych. Albo rzeka, do której się dokopaliśmy, zaleje fortecę i wszystkich w środku. Albo jeden z generałów oszaleje i doprowadzi do masakry. Albo zabraknie jedzenia, bo zapomnieliśmy nakazać obsiać pola. Albo pomylimy się przy budowie czegoś i wszystko zwali się na biedne krasnoludy, z wiadomym skutkiem ;)

O ile gra jest 'single-player', to jest także 'tryb' Bloodline - gracze, np: z jednego forum - rządzą fortecą przez rok, zapisują stan gry i przesyłają go do innej osoby, które kontynuuje ich działania. Najbardziej chyba znanym przykładem gry Bloodline jest forteca 'Boatmurdered', z czasów gdy w grze nie było osi pionowej (z), a tylko dwie: x (wschód-zachód) oraz y (północ-południe).

Mógłbym pisać i pisać, napisałbym książkę a i tak bym wszystkiego nie opowiedział. Gra jest po prostu zbyt duża by ją opisać jednym postem.

Linki:
Strona gry i Download
Forum główne gry
MagmaWiki, czy encyklopedia o grze
Dwarf Fortress na Wikipedii (ang)

N-Gry.pl © Wszelka treść zawarta w vortalu jest własnością ich autorów. Zabrania się kopiowania bez zgody autora.
| Kontakt | O Vortalu |
Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów vortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z vortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia vortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem